Nieuwe plannen en oude tradities: Nancy blikt terug op de zomer in de Herxer Marke.

  • Hoe verliep de zomer voor het dorpshuis?

De zomer begon niet bepaald zonnig voor het dorpshuis. Het weer werkte niet mee, waardoor het idee van ’s avonds gezellig een biertje drinken op het terras in het water viel. Mensen bleven binnen vanwege de regen. Toch waren er ook onverwachte ontmoetingen met dappere fietsers die, soms als verzopen katten, bij ons kwamen schuilen. Dit leidde vaak tot leuke gesprekken.

 

  • Hoe heb je de horeca aangepakt?

Onze kleine lunchkaart met broodjes was een succes, vooral de broodjes gegrilde kip liepen goed. Omdat er gevraagd was of de ‘vette bek’ weer terug kon op de kaart, heb ik de frikandel weer toegevoegd, maar dan wel de frikandel XL, die nog net op een bord past. Van ’s middags tot ‘s avonds laat wordt deze besteld.
Het kan ook zitten in de kleine dingen: we serveerden koffie met een blokje noga, maar kregen vaak te horen; ‘Bij de koffie hoort een koekje’. Dus nu ligt er weer een koekje naast het kopje. En soms waren gasten verrast dat ze konden kiezen tussen een bruin of wit broodje bij hun kroket.
Aan de andere kant was niet iedereen altijd blij: een gast was teleurgesteld omdat de tonijn niet vers was. Zo dicht aan de IJssel schept blijkbaar verwachtingen.

 

  • Wat is je opgevallen?

Het lijkt wel of ik steeds vaker de vraag krijg of mensen kosteloos gebruik mogen maken van het dorpshuis en dan hun eigen eten en drinken willen meenemen. Dat gaat helaas niet, maar we voelen allemaal de stijgende prijzen, denk ik.

 

  • Wat heb je als uitdaging ervaren?

Ik heb twee rollen: ik ben zowel beheerder van het dorpshuis als horecaondernemer. Het is soms lastig om een goede afweging te maken tussen het belang van het dorp en een kans om omzet te draaien. Bijvoorbeeld als Herxenaren een activiteit willen organiseren op dezelfde dag dat iemand een feest wil geven met veel gasten. Het is dan een uitdaging om ervoor te zorgen dat iedereen tevreden kan zijn. Het helpt wel als mensen op tijd aangeven wanneer ze gebruik willen maken van het dorpshuis. Het is mijn eerste jaar als beheerder en ik ben nog niet op de hoogte van alle terugkerende evenementen.

 

  • Met welke leveranciers werk je samen?

Bidfood levert onze diepvriesproducten direct aan huis. Andere benodigdheden haal ik bij de Sligro. Voor buffetten werk ik samen met G.A.A.V. uit Wijhe. En laatst kreeg ik komkommers en pepers aangeboden vanuit het dorp, wat ook fijn was.

 

 

  • Wat zijn mooie momenten van de afgelopen periode?

Er is van alles in het dorpshuis gevierd: verjaardagen, pensioneringen, familiedagen en bedrijfsuitjes. Maar er waren ook bijeenkomsten na een uitvaart. Het is bijzonder om deze belangrijke gebeurtenissen goed te laten verlopen en soms net dat ene idee aan te dragen dat het afmaakt. Als er dan na afloop een bedankkaartje of een knuffel komt, ben ik een blij mens.
Een dierbare herinnering is ook het medeleven dat ik ontving na het overlijden van mijn vader. Zoveel mensen uit het dorp kwamen langs om hun steun te betuigen. Dat gaf me het gevoel: ‘ik hoor erbij!’

 

  • Heb je nog nieuwe plannen voor de komende tijd?

Jazeker! Vanaf 1 oktober starten we met dagbesteding voor mensen met een beperking. We beginnen met twee dagen per week om hen de kneepjes van het vak te leren: deuren openen, vegen, dweilen, de bar klaarmaken, bediening lopen. We gaan appeltaarten en cakes bakken voor de verkoop en je kunt straks in het dorpshuis terecht voor het kopen van een kaartje of aardewerk. Er zijn vrijwilligers uit het dorp die hun ervaring gaan delen. Lucie gaat ons bijvoorbeeld de allerlekkerste appeltaart van het dorp leren bakken en Ans gaat ons leren macrameeën. Zo komen we de winter wel door. Richting de zomer van 2025 hopen we dan de volle week open te gaan en ons aan te melden bij bijvoorbeeld ‘Happen en Trappen, de lekkerste fietstochten van Nederland’.
Ik heb er zin in!